وزیر آموزش و پرورش اساس آموزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبتنی بر تفكر، پژوهش و خلاقیت دانست.

    به گزارش روابط عمومی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران، دكتر حمیدرضا حاجی‌بابایی صبح امروز در مراسم نواختن زنگ نمادین پژوهش در هنرستان دخترانه آزادگان واقع در منطقه یك آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اینكه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نتیجه پژوهش‌های 500 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی است، اظهار كرد: این سند از محكم‌ترین و متقن‌ترین اسناد علمی و پژوهشی كشور است.

وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف تدوین این سند، تغییر رویكرد در شیوه‌های آموزشی و واداشتن دانش‌آموزان به تفكر و خلاقیت است، افزود: امروز كار پژوهشی در كشور یك اضطرار است تا با كاربرد نتایج حاصله و ایجاد نوآوری در جامعه، كشور به سمت توسعه و تعالی گام بردارد.

   آقای حاجی‌بابایی با اعلام اینكه در هنرستان‌ها علوم آموزشی تبدیل به عمل می‌شود، تصریح كرد: در این سند تنها به فكور كردن دانش‌آموزان می‌اندیشیم و لازمه این كار افزایش تمرین و ممارست در دانش‌آموزان است تا با فكر و اندیشه خود جامعه را متحول كنند.

   وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طی دو سال گذشته، جمعیت دانش‌آموزان هنرستان‌ها 6 درصد افزایش یافته است و هم‌اكنون 41 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در هنرستان‌ها تحصیل می‌كنند و علاوه بر آن تمام دانش‌آموزان شاخه‌های نظری باید طی دوره تحصیل یك مهارت عملی را نیز بیاموزند.

   وی با اعلام اینكه «مهارت و زندگی» و «كار و فناوری» دو درس جدید پایه ششم ابتدایی خواهد بود، گفت: سال گذشته، طرح جابربن‌حیان با شركت 6 هزار مدرسه ابتدایی برگزار شد و دانش‌آموزان ابتدایی، طرح‌ها و اختراعات خیره كننده‌ای ارائه كردند.

  دكتر حاجی‌بابایی، تمركز امروز دنیا را بر دوره ابتدایی دانست و بیان كرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی همچون یك  دانشگاه در زمینه كتب درسی به انجام پژوهش مشغول است كه این پژوهش‌ها كاربردی و عملیاتی است و امیدواریم با هماهنگی وزارت علوم از فرصت‌های موجود بهترین استفاده‌ها بعمل آید.

   وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان كرد: امروز آرزوی دیرین هنرجویان هنرستانی مبنی بر ورود مستقیم به دانشگاه‌‌ با هماهنگی وزارت علوم محقق شده است و این هنرجویان می‌توانند به طور مستقیم وارد دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای شوند.

    * تجلیل از 7 دانش‌آموز پژوهشگر برتر كشور

     در حاشیه مراسم نواختن زنگ نمادین پژوهش از 7 دانش‌آموز پژوهشگر برتر كشور با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شد.

     در حاشیه مراسم نواختن زنگ نمادین پژوهش با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از 7 دانش‌آموز پژوهشگر برتر كشور از میان بیش از 50 هزار دانش‌آموز پژوهشگر كه عضو 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی می‌باشند، تقدیر و تجلیل شد.

   براساس این گزارش در ادامه این مراسم، دكتر حاجی‌بابایی در جمع فرهنگیان هنرستان دخترانه آزادگان حاضر شد و از نزدیك با آنها گفت و گو كردند.

منبع : آموزش و پرورش شهر تهران