سالانه حدود 40 هزار تن كاغذ در بخش كتاب درسی، دفتر و اوراق امتحانی دانش آموزان در مدارس سراسر كشور مصرف می‌شود و بدین ترتیب با پایان هر سال تحصیلی، با انبوهی از كاغذ باطله و كتب درسی در مدارس مواجه می‌شویم 

كه به علت نبود كارخانجات بازیافت كاغذ باطله در اكثر استان‌ها و هزینه بالای حمل آن به استان‌های دارای كارخانجات بازیافت، پروسه بازیافت كاغذ باطله به درستی انجام نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، سید احمد حسینی ـ مدیركل چاپ و توزیع كتب درسی آموزش و پرورش ـ با اشاره به مصرف كاغذ و تولید كاغذ باطله در مدارس گفت: سالانه بیش از 250 هزار تن كاغذ در سراسر كشور در بخش كتاب، روزنامه، مجله و سایر بخش‌ها مصرف می‌شود كه سهم آموزش و پرورش از این میزان، یك پنجم است و سالانه بیش از40 هزار تن كاغذ در بخش كتاب، دفتر و اوراق امتحانی دانش آموزان مصرف می‌شود.

وی اظهار كرد: به طور میانگین در یك مدرسه 500 نفره در طول یك سال تحصیلی 30 هزار برگ كاغذ A4 مصرف می‌شود كه شامل اوراق امتحانی و سایر كاغذ‌های مصرفی دانش‌آموزان است.

وی افزود: با همكاری مشترك آموزش و پرورش و سازمان شهرداری‌ها، از طریق برخی شركت‌های خصوصی، جعبه‌های ویژه جمع‌آوری كاغذ در مدارس تعبیه شده كه از این طریق بازیافت كاغذ باطله‌های مدارس و تفكیك كاغذ از زباله‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه طرح تفكیك كاغذ از سایر زباله‌ها طرحی سراسری است كه با همكاری محیط زیست و سازمان شهرداری‌ها انجام می‌شود، گفت: در بحث بازیافت كاغذ‌ باطله‌های مدارس نكته‌ای وجود دارد و آن این كه در همه استان‌ها كارخانجات بازیافت كاغذ وجود ندارد، لذا بازیافت كاغذ‌ باطله‌ها در بیشتر استان‌ها به طور مستقل انجام نمی‌شود و برای انتقال آن به شهرهایی كه كارخانجات بازیافت وجود دارد، هزینه‌های زیادی باید صرف شود كه برای كارخانجات مقرون به صرفه نیست.

حسینی گفت: یكی از مهمترین مسائل در بازیافت كاغذ باطله‌های مدارس، نوع بازیافت و تبدیل آن است كه قرار است كاغذ بازیافت شده مورد استفاده چه بخشی قرار گیرد، آیا به عنوان كاغذ روزنامه بازتولید می‌شود یا كاغذی برای چاپ رنگی و یا موارد دیگر؟

وی با بیان اینكه بازیافت باید تعریف فنی داشته باشند، تصریح كرد: در بازیافت‌ها باید كاغذ روزنامه در چرخه بازیافت بار دیگر به كاغذ روزنامه تبدیل شود.

مدیركل چاپ و توزیع كتب درسی آموزش و پرورش تاكید كرد: معتقدیم این وزارتخانه باید به عنوان یك پشتیبان در امر بازیافت كاغذ باطله با سایر دستگاه‌ها همكاری لازم را داشته باشد و آماده است تا هر نوع تخصص و تجربه‌ای را كه در طول سالیان گذشته در زمینه چاپ، تولید و بازیافت كاغذ داشته در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد.

وی درباره اجرای طرح سراسری جمع‌آوری كاغذ‌باطله‌ها و كتاب‌های درسی با پایان سال تحصیلی نیز خاطرنشان كرد: در برخی از مدارس چنین طرحی اجرا می‌شود، اما با توجه به اینكه كتاب وسیله شخصی دانش‌آموزان است، هیچ اجباری برای این كار وجود ندارد و چنانچه افراد تمایل داشته باشند آن را می‌توانند به مدرسه تحویل دهند.

حسینی با تاكید بر اینكه تفكیك كاغذ از زباله‌های دیگر و انتقال آن به پروسه بازیافت موضوعی است كه نیازمند فرهنگسازی است، خاطرنشان كرد: بخشی از این فرهنگسازی در كتاب‌های درسی از جمله كتاب علوم آغاز شده و در برنامه درس ملی نیز در تغییرات كتاب و آموزش مهارتهای زندگی، این نوع فرهنگسازی‌ها مدنظر قرار گرفته است.

وی تاكید كرد: بازیافت كاغذ باطله‌ها موضوع بسیار مهمی است كه همانند مباحث آموزشی ترافیك و همیاران پلیس و یا پزشك خانواده باید فرهنگسازی شده و زمینه‌های آن در جامعه به ویژه در مدارس فراهم شود.

وی با بیان اینكه بازیافت تعاریف صنعتی مخصوص به خودش را دارد افزود: بر این اساس، کاغذ شیمیایی سفید باید مجددا‌ به کاغذ شیمیایی سفید و کاغذ مکانیکی باید به کاغذ مکانیکی تبدیل شود اما در شرایط فعلی مشکل این است که بازیافت به معنای واقعی انجام نمی‌شود و کارخانجاتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از امکانات صنعتی کافی برخوردار نیستند.

به گفته مدیركل چاپ و توزیع كتب درسی، در حال حاضر بخشی از کتاب‌های درسی که جمع‌آوری می‌شود، به طور کامل در چرخه بازیافت قرار می‌گیرد و کاغذ سفید کتاب به "کاغذ‌های سنگین" مانند کارتن و جعبه کفش و بخشی از آن نیز به دستمال کاغذی تبدیل می‌شود.

حسینی تصریح كرد: اكثر فرآیند چاپ و تولید كتاب در ایران همانند كشورهای اروپایی است و آموزش و پرورش از دستگاه‌ها و امكانات به روز برای چاپ كتاب‌های درسی استفاده می‌كند و از آماده‌سازی تا چاپ نهایی از امكانات درجه یك كشورهای اروپایی استفاده می‌شود. 

منبع : سایت تابناك